Wat is de overheid?

E.T. komt op bezoek om onze “vooruitgang” te bekijken.

Als het dan toch iedere keer verkeerd afloopt, welk nut heeft het dan nog om te gaan stemmen?

En daarbij, als je gaat stemmen moet je niet klagen, je wou een meester en nu heb je er een.

George Carlin master

Als je je stem aan iemand geeft, dan vraag je eigenlijk aan die mens om over onderwerpen te beslissen in jouw naam. Dan vraag ik mij af waarom je die beslissingen dan zelf niet neemt. Zou het iets te maken kunnen hebben met verantwoordelijkheidszin? Als het dan achteraf verkeerd afloopt, dan moet je niet klagen. Had je maar niet moeten gaan stemmen.

Verkiezingen zijn gewoon een toneelstuk. Heb je jezelf al eens afgevraagd wie de kieslijsten opstelt? Hoe geraakt iemand op zo’n kieslijst? Ik kan je garanderen dat dit vooraf al beslist wordt. Die mensen wiens naam op zo’n lijst staan zijn vooraf al gescreend en doorgelicht. Ik kan het weten, gezien ik in het verleden nog bestuurslid was van CD&V Zedelgem. Toen had die partij de absolute meerderheid in de gemeenteraad. Het was vooraf al beklonken.

Is het je nog niet opgevallen dat tegenwoordig jij voor de overheid werkt, terwijl het eigenlijk net omgekeerd zou moeten zijn. Voor zover een overheid tegenwoordig nog zijn nut heeft. Want daar heb ik zo mijn twijfels bij. Een mens die een leider nodig denkt te hebben is ofwel enorm gehersenspoeld ofwel nog niet volwassen genoeg om zichzelf te leiden en zelf voor eigen rekening beslissingen te nemen. Dat gezegd zijnde, merk ik wel dat de tijden aan het veranderen zijn. Meer en meer mensen hebben er genoeg van dat anderen vertellen hoe hij of zij zijn of haar leven moet leiden. Zij hebben niemand meer nodig die hen van alles en nog wat eenzijdig oplegt of verbiedt.

Wist je trouwens dat elke overheid een bedrijf is net als de bakker om de hoek? “Onzin”, hoor ik sommigen al roepen. Als dit onzin zou zijn, hoe komt het dan dat bijv de Belgische Staat vermeld is in de kruispuntbank van ondernemingen? Compleet met vestigingsadres en Btw-nummer. Zaakvoerder: vermoedelijk iemand die zich koning noemt. Eigenaar: volgens sommigen het Vaticaan.

Als je denkt iets te kunnen veranderen met verkiezingen, dan kom je gegarandeerd bedrogen uit. Politici, of hoe je ze ook noemen wil, kunnen niets. Heb je een politieker ooit eigenhandig een gebouw zien zetten? Ik niet. Wil je iets veranderen in deze samenleving dan zul je het verdorie zelf moeten doen. Nooit wachten tot een ander het voortouw neemt, want dan kan je nog lang wachten. Begin er aan. NU!!

Ik ben alvast begonnen. Nu jij nog.

9 thoughts on “Wat is de overheid?”

  1. Ja dat kan ik : iemand gisteren ‘Het Huis ‘gezien op Een?
    Profiat aan Marieke Vervoort ook wel gekend als WieleMie!
    Wat een sterke vrouw , een voorbeeld voor velen.

    Je ziet, zelfs met beperkingen kun je een verschil maken als je maar genoeg je best doet en in de juiste richting werkt.
    Met geklaag over problemen die er geen zijn, vechten tegen reuzen die in feite duurzame windmolens blijken te zijn en de maatschappij te verwerpen doe je niemand een plezier.
    Fight the real fight en je zal steun en respect krijgen.

    Like

  2. Een politieker moet zijn werk doen : Luisteren naar de mensen en naar experts, beleidsvoorstellen formuleren en fractiewerk uitvoeren. Hij moet zijn dossiers kennen.
    Een politicus moet niet het sanitair van het parlement repareren, dat is zijn werk niet, net zoals jij geen mensen moet opereren, dat is jouw werk niet. Als ieder zijn werk doet en probeert goed te doen is het al veel. Trouwens opvallend hoe anti-democratisch je wel bent. Blijkbaar vind je de andere mensen maar vervelend en negeer je hen zoveel mogelijk. Dat is je recht natuurlijk, maar je bent gebonden, net als iedereen door de wet en algemene reglementen. Jij begrijpt daar misschien maar 1 of 2% van, maar dat is dan jouw probleem. Andere mensen begrijpen wellicht meer. We hebben stedebouwkundige voorschriften om bepaalde redenen, jij begrijpt die dus niet, dat is alweer jouw probleem. We hebben belastingen omdat we daar afspraken rond hebben, die dienen om onderwijzers, politie en leger te betalen en sociale voorzieningen waarmee ook jij van geprofiteerd hebt : medische zorg, onderwijs, uitkeringen, hoeveel miljoen belgische frank heb jij niet cadeau gekregen van je medeburgers denk je? En nog is het niet goed.
    Je hebt al die cadeau’s aanvaard maar zelf weiger je ook maar een cent terug te geven.
    ondank is ’s werelds loon, en kijk niet naar de bankiers maar naar die parasiet in de spiegel.

    Like

  3. Even anders formuleren. Ik ken nauwelijks politiekers die eigenhandig een technisch probleem kunnen oplossen. Om de een of andere reden moeten ze blijkbaar telkens een technieker aan het werk zetten. Blijkbaar wacht iedereen op een politieker om een initiatief te nemen als er iets verkeerd loopt. Bijv bij een landweggetje ergens ten velde waar enkele mensen wonen. Waarom zouden ze moeten wachten op het gemeentebestuur als ze zelf het initiatief kunnen nemen om enkele gaten te laten vullen of zelf te herstellen. Dat gaat namelijk een pak sneller.
    Ik zie niet in waarom we een parlement moeten hebben. Er wordt toch alleen maar besproken op welke manier ze ons weer kunnen naaien. Het enige waar een gemeenschap (hoeft niet groot te zijn) voor nodig is, is om een weg aan te leggen. Voor al de rest kan je perfect zelf beslissingen nemen. Tenminste, als je die verantwoordelijkheid aankan. Wat ik totaal niet snap is waarom je in ’s wereldsnaam toestemming moet vragen aan een ander om een gebouw te zetten op je eigen grond. Dat is absurditeit in het honderdvoud. Als ik het nodig vind om op mijn grond een (klein) gebouw te zetten, dan doe ik dat gewoon. En ja, desnoods zet ik die eigenhandig. Evt met wat begeleiding. Zoiets is uitsluitend mijn beslissing. Niet dat van een ander. Anderen kunnen hooguit hun mening geven. Hetzelfde geldt voor inkomen. Als ik een hele dag gewerkt heb, dan wil ik daar alle vruchten van plukken. En dan is het MIJN inkomen. Om de hele eenvoudige reden dat IK daar voor de hele dag gewerkt heb. Het is niet aan een ander om te beslissen hoeveel ik daarvan mag overhouden. En ik beslis zelf wel op welke manier ik mijn medemens steun. Ik ben heus niet van plan om geld in diepe zakken te laten verdwijnen van bankiers bijv. Want dat zijn parasieten.

    Like

  4. Heb jij al eigenhandig een gebouw gezet? Nee? Dan kan je dus ook niets? 🙂
    Jammer dat jij niet met die ET kon praten, hij kreeg binnen de 5 minuten gegarandeerd een breininfarct.
    Natuurlijk geef je bevoegdheden aan anderen. We kunnen moeilijk met 10 miljoen belgen dagelijks in het parlement gaan zitten, nietwaar? Of had je zover nog niet gedacht?
    Het gaat ook niet over het kiezen van en ‘Meester’, alweer een ridicule vergelijking.
    Begrijp jij eigenlijk wel wat een maatschappij is? Het gaat niet om wat JIJ beslist, dat is baby-niveau, het gaat erom wat de gemeenschap BINDEND beslist. Jij kan beslissen dat je enkel stopt voor een roze licht met gele bolletjes, die beslissing is (naast oerdom) zinloos omdat ze niet gemeenschappelijk gedragen worden.
    Trouwens, waarom zouden jouw ‘beslissingen’ goed zijn? Hoe weet jij dat? Op welke basis evalueer je dat? Heb jij dan superieure kennis van alle facetten van de maatschappij? Luisteren professoren Economie als jij iets zegt?
    Democratie is natuurlijk niet de beste regeringsvorm, maar het is de minst slechte.
    Jouw uitspraak : “Als het dan toch iedere keer verkeerd afloopt, welk nut heeft het dan nog om te gaan stemmen?” is dan ook naast de kwestie , het loopt bijna altijd goed af, jij hebt gewoon nooit geleefd in een land of een tijd waarin het slecht afliep.

    Like

Reacties zijn gesloten.