De prestatiegerichte vakjesmentaliteit

Wat is dat toch met de meeste mensen?

Altijd maar presteren en andere mensen in vakjes proberen te stoppen. Dat laatste begint al bij de geboorte. studerenJe begint al ongevraagd met een nationaliteit. Het eerste vakje. Enkele jaren later móet je naar school. Alsof het nog niet genoeg is moet je rond je twaalfde nog een vakje kiezen. Studierichtingen heet dat. Voor sommigen volgt na 6 jaar nog een vakje: hogeschool of unief.

Gewoon omdat een paar enkelingen niet willen dat je zelf leert nadenken. Neen, ze willen alleen maar gehoorzame slaven, die alles braafjes herhalen en doen wat hen vertelt wordt. En nog het liefst zonder tegenstribbelingen. Ah ja, anders wordt je gestraft. Wat zijn we daar toch oh zo bang voor.

Zijn de vakjes dan opgebruikt? Verre van. Zowat iedereen wil wel een huis en een auto. Dat kost geld (=waardeloos papier en cijfertjes op een scherm). Wil je geld, dan moet je werken. Als je dan werkt, dan betaal je om naar je werk te rijden met een auto die niet eens de jouwe is en woon je in een huis die ook niet het jouwe is.

Jef Staes verwoordt het beter dan ik, wat betreft onderwijs en werken:

http://www.youtube.com/watch?v=ts7v7fYUNDM

En als je dan eens buiten het vakje kleurt, dan wordt je op de vingers getikt. Gebeurt dat te veel, dan beland je ofwel in het gevang ofwel in de psychiatrie. Nog vakjes.

Over dat laatste gesproken. Ondertussen weet iedereen wel dat ik in St Amandus in Beernem verblijf. Het hele verhaal lees je in het allereerste artikel. De gedwongen opname ter observatie (= 40 dagen) is ondertussen meer dan een week voorbij. Deze morgen werd ik net als de rest gewekt om 7:30u. Voor mij veel te vroeg. Een half uur later was ik beneden, met de bedoeling om iets te eten. Blijkt dat er een verpleger was die mij tegenhield om te eten. Hij is enorm halsstarrig. De perfecte slaaf, als je het mij vraagt. Het wordt hoog tijd dat hij eens uit zijn vakje stapt. En hij is niet alleen. Hun uitleg om iedereen zo vroeg te wekken is om structuur te geven. Alsof ik dat gevraagd zou hebben. Niet iedereen heeft diezelfde structuur nodig. Meer zelfs, bij iedereen is dat anders. Waarom? Omdat ieder mens uniek is op zijn/haar eigen manier.

Een mens kan je niet in een vakje stoppen. Probeer je dat toch dan veroorzaakt dat wrijvingen, die in sommige gevallen in oorlog kan uitmonden.

Wie nu nog denkt dat ik nog binnen de lijntjes ga kleuren, is bij mij aan het verkeerde adres. Ik houd mij nog maar aan één regel: niet stelen. Dat kan je heel breed zien. Je kan alles stelen. Een leven, iemands vrijheid, voedsel, zekerheid, gezondheid, integriteit, bezittingen, enz… Verzin het maar. Als iedereen zich daaraan zou houden, dan hadden we op deze planeet een paradijs.

