Mijn onvrijwillig verblijf in de psychiatrie: dag 21 tem 24

Nog 16 dagen zit ik hier gedwongen. Het kort in. Joepie.

Ik heb de psychiater hier betrapt op liegen. Ze beweerde dat ze mij kon dwingen tot het nemen van medicatie, desnoods met een inspuiting, terwijl ze heel goed wist dat ze dat niet eens kon. Ook beweerde ze dat ik ziek ben, terwijl ze mij niet eens grondig onderzocht heeft. Laat staan dat ze haar bewering op een wetenschappelijke manier hard kan maken. Dat is ook een vorm van liegen. Ik heb een bloedhekel aan leugenaars. Ik verwachtte van haar welgemeende excuses met de belofte om nooit meer te liegen, tegen eender welke patiënt. Ook niet om bestwil. Ik kan best begrijpen dat ze onder enorme (financiële?) druk staat van de farmaceutische industrie om pillen voor te schrijven, maar dat is nog geen reden om te liegen.

Maandag (vandaag) heb ik haar hiermee geconfronteerd. Ze beweerde dat ze het gevecht niet zal aangaan. Is ze bang voor iets? Ze vind nog altijd dat medicatie mij zou helpen. Wel heeft ze bevestigd dat de gedwongen opname niet verlengd wordt. Dat maakt mij blij. Kan ik tenminste verder met mijn leven.

Ondertussen heb ik ook mijn twee andere websites (deze en deze) van enkele nieuwe artikels voorzien.

Deze week belooft druk te worden: uitspraak faillissement (hopelijk), aanvraag voorschot op uitkering bij OCMW (is bij deze gebeurd), aanvraag werkloosheidsuitkering, postbus leegmaken enz.

In de afdeling waar ik verblijf doet men aan psychosezorg, wat niet wil zeggen dat ik een psychose zou hebben. Ik kan je al vertellen dat de aanpak hier compleet verkeerd is. Ik raad dan ook iedereen aan, vooral psychiaters en verplegers, om deze website te bezoeken. Op die website, en ook in de video dat je ziet, vertelt Jim van Os, hoogleraar psychiatrie aan het Maastricht Universitair Medisch Centrum, hoe je een psychose kunt herkennen en wat je er mee kunt doen. Maw wat de mogelijke behandelingen zijn.

