Mijn onvrijwillig verblijf in de psychiatrie: dag 13 tem 16

Er is mij iets opgevallen. Er wordt mij al enkele dagen geen medicatie meer aangeboden. Ik vermoed dat ik al weet waarom. Ze hebben de boodschap blijkbaar begrepen. En de psychiater was woensdag ziek, beweerden ze.

Donderdagmorgen mijn postbus leeggemaakt. Die zat propvol. Ook had ik al wat voorbereidingswerk gedaan voor daags nadien. Verder ben ik ook nog eens naar die deurwaarder (Paul Bruloot, Torhout) geweest. Blijkt dat het grootste deel van mijn professioneel materiaal openbaar verkocht werd. Eigenlijk alles wat niet bij de technische dienst van de Stad Torhout opgeslagen werd.

Vrijdag ben ik per fiets naar een kennis gereden om mijn facturen te halen. Het was even zoeken tot ik ze gevonden had. Maar ik heb ze gevonden. Bij terugkomst was ik bijna bekaf. Zaterdag het grote werk gedaan: adressen invoeren. Blijkbaar is dat nodig omdat de rechtbank van koophandel de leveranciers dan op de hoogte kan stellen.

Diezelfde dag vroeg ik mij tijdens een chatsessie met een vriendin af wat het nut eigenlijk is van een gedwongen opname ter observatie? Waarom zou dat een gedwongen opname moeten zijn? Volgens mij kan dat perfect zonder opname. Waarop zij antwoordde: “De psyche beoordelen is eigenlijk alleen mogelijk bij een gemiddeld mens. Moeilijk, zeer moeilijk te beoordelen. Alles wat anders is wordt als dreigend gezien. Helemaal eens.” en verder: “Opsluiting zorgt eerder voor een afwijking.

Dreigend voor overheid en banken. Verandering brengt angst met zich mee. Angst voor het nieuwe. De machthebbers doen er letterlijk alles aan om de status quo te behouden. Al wie vooruit wil wordt op de een of andere manier tegengehouden. Net zoals ik. Zolang ik hier zit kan ik alleen mijn faillissement regelen en een uitkering aanvragen. Aan de andere kant is het nog altijd beter dan op straat te moeten leven.

Wie zei ook alweer dat het vandaag zou onweren? Hier in Beernem heb ik niets gezien.

Hopelijk kan ik morgen verder doen met mijn faillissement en aanvraag van uitkering.

